معلولین بینائی پارسی

نابینا کم بینا ایده ریاضی آمار رایانه

معلولین بینائی پارسی

نابینا کم بینا ایده ریاضی آمار رایانه

معرفی Java Access Bridge

Java Access Bridge نرم‌افزاری حد واسط نرم‌افزارهای رایانه ای توانبخشی بینایی مانند JAWS Screen Reader و ZoomText Magnifier Reader، با همه نرم‌افزارهای کاربردی نوشته شده توسط زبان جاوا می‌باشد که اطلاعات محیط برنامه‌های کاربردی تحت جاوا را به نرم افزارهای توانبخشی میرساند لذا توصیه اکید میشود که همواره نابینایان این برنامه را نیز همراه جاز نصب کنند تا در صورتی که به نرم‌افزاری تحت جاوا در رایانه خود برخورد داشتند مانند SPSS 16 و خیلی نرم‌افزارهای دیگر، بتوانند با آن نیز ارتباط برقرار نموده و حتی تعامل موثر جهت کاربری نرم‌افزارهای مربوطه را داشته باشند. همچنین افرادی که از راهنماهای صوتی برنامه زوم تکست استفاده میکنند نیز بهتر است این برنامه را نصب نمایند.

http://java.sun.com/products/accessbridge

همانطور که در آدرس اینترنتی نیز مشاهده مینمائید این بسته نرم افزاری توسط شرکت سازنده تکنولوژی جاوا جهت دسترس پذیر نمودن این تکنولوژی برای معلولین بینایی عرضه شده است که البته فقط حد واسطی بین برنامه های ساخته شده توسط تکنولوژی جاوا و برنامه های توانبخشی بینایی می باشد لذا باز هم نیاز است اولا سازنده هر برنامه کاربردی تحت جاوا اصول استاندارد accessibility را رعایت نماید ثانیا خود معلولین نیز بعد از نصب این برنامه می توانند از همه برنامه های کاربردی تحت جاوا نیز مانند سایر نرم افزارها در رایانه خویش توسط همان برنامه های صفحه خوان معمول خود استفاده نمایند.

راهنمای کلیدهای میانبر نرم‌افزار درشتنما ZoomText

Alt + Delete
  غیرفعال کردن درشتنمایی. 
Alt + Insert
  فعال کردن درشتنمایی. 
Alt + Shift + S
  فعال و غیرفعال کردن قابلیت خواندن. 
Ctrl
  قطع کلام فعلی یعنی سکوت سریع اما موقت. 
Alt + Shift + V
  تعیین سطح ارائه اطلاعات کمکی صوتی. 
Ctrl + Shift + C
 فعال و غیر فعال کردن تغییر رنگ. 
Ctrl + Shift + P
 فعال و غیر فعال نمودن برجستگی مکان موس. 
Ctrl + Shift + O
 فعال و غیر فعال نمودن برجستگی مکان فوکوس که با رسم کادری رنگی محدوده مورد تمرکز جاری را در هر لحظه مشخص می‌کند. 
Ctrl + Shift + V
 انتخاب سریع محدوده مورد نظر برای درشتنمایی که پس از صدور این فرمان با موس یا کلیدهای جهتی به مکان مورد نظر رفته و کلیک می‌کنیم یا می‌توانیم بجای کلیک اینتر کنیم جهت انصراف نیز کلید Esc بکار رود. 
Ctrl + Shift + Z
 تغییر نوع درشتنمای زوم تکست. 
Ctrl + Shift + N
 تعیین محدوده خاص جدید برای مشاهده دائمی که پس از صدور این فرمان با موس محدوده مورد نظر مثلا محدوده ساعت را انتخاب نموده سپس حتی می‌توانیم اندازه محدوده و نیز مکان آن را تغییر دهیم و بعد برای اعلام پایان در جایی از صفحه راست کلیک می‌کنیم. 
Ctrl + Shift + E
 فعال و غیر فعال نمودن محدوده‌های خاص دائمی. 
Ctrl + Shift + U
 نمایش واسط کاربری برنامه زوم تکست. 
Alt + جمع عددی، افزایش میزان درشتنمایی. 
Alt + منهای عددی، کاهش میزان درشتنمایی. 
Alt + جهتی راست، حرکت به سوی محدوده‌های راست‌تر. 
Alt + جهتی چپ، حرکت به سوی محدوده‌های چپ‌تر. 
Alt + جهتی بالا، حرکت به سوی محدوده‌های بالاتر. 
Alt + جهتی پایین، حرکت به سوی محدوده‌های پایین‌تر. 
Alt + PageUP نمایش محدوده گوشه بالا. 
Alt + PageDown نمایش محدوده گوشه پایین. 
Alt + Home نمایش محدوده گوشه چپ. 
Alt + End نمایش محدوده گوشه راست. 

منابع برای دسترس پذیر نمودن وبسایتها و فایلهای pdf

 

استاندارد دسترس پذیر نمودن وبسایتها 

http://www.w3.org/WAI/

دسترس پذیر نمودن فایلهای pdf و نیز تکنولوژی فلش

   http://www.adobe.com/accessibility/index.html  

سایر منابع مفید

  http://ncam.wgbh.org/cdrom/guideline2003/   

سایر منابع مفید

http://www.freedomscientific.com/Training/accessibility.asp 

 

تعدادی اسلاید تهیه شده توسط موزیلا 

 http://www.mozilla.org/access/slideshow/ 

  

خواسته های مایکروسافت

 http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa291864.aspx 

نامه سرگشاده از نوع دیگر


باسمه تعالی 

قابل توجه تمامی شرکت‌های ایرانی طراح نرم‌افزار و وب‌سایت  

از آنجا که با پیشرفت فن‌آوری همه افراد می‌توانند از خدمات رایانه‌ای استفاده نماید اما متاسفانه به دلیل اشکالات طراحی برخی از نرم‌افزارهای کاربردی و نیز وب‌سایت‌ها، نابینایان ایران برخلاف عموم مردم نمی‌توانند به درستی از نرم افزارهای بومی استفاده کنند. با توجه به اینکه امروزه نیازی به ارائه نسخه خاص نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها برای نابینایان نیست و نابینایان از طریق نرم‌افزارهای صفحه‌خوان از تقریبا تمام محیط ویندوز و همه نرم‌افزارهای کاربردی و وب‌سایت‌هایی که در طراحی آنها اصولی ساده برای دسترس پذیر بودن رعایت شده است، می‌توانند استفاده نمایند لذا از عموم برنامه‌نویسان ایرانی و مخصوصا ناظران پروژه‌های رایانه‌ای ایرانی خواهشمندیم در جهت تطبیق کارهای خود با اصول Accessibility اقدامات لازم را مبذول فرمایند. (با توجه به قوانین بین‌المللی و اصول اخلاقی که به عنوان ارزش برای طراحی استاندارد محیط‌های نرم‌افزاری در همه دنیا اجرا می‌گردد.) در صورت امکان همچنین پیشنهاد داریم جهت بررسی و کسب اطمینان از دسترس پذیر بودن پروژه‌های رایانه‌ای خود با استفاده از یک نابینای شایسته مجهز به نرم‌افزارهای مربوطه (JAWS Screen Reader with ParsAva.ir) صحت دسترسی پذیری را بررسی نموده و در جهت بر طرف نمودن اشکالات احتمالی آن تلاش فرمائید.
به عنوان گام نخست، خواهشمندیم برای وب‌سایت‌ها معتبر از جمله وب‌سایتهای عمومی، خدماتی و نیز نرم‌افزارهای معتبر مخصوصا نرم‌افزارهای پژوهشی فارسی- عربی (و همه نرم‌افزارهای مذهبی) و نیز بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای مطالعات پژوهشی، تحقیقاتی (همچنین فایل‌های PDF مقالات) هر چه زودتر تطابق با استانداردهای بین‌المللی دسترسی پذیری را اعمال نمائید.

با تشکر
دانشجویان نابینا و کم‌بینای
دانشگاه فردوسی مشهد
کانون تاک