معلولین بینائی پارسی

نابینا کم بینا ایده ریاضی آمار رایانه

معلولین بینائی پارسی

نابینا کم بینا ایده ریاضی آمار رایانه

پشتیبانی صوتی و درشت نمائی برای پنجره Windows Logon

نابینایان ایران معمولا از برنامه گویا کننده ویندوز JAWS محصول شرکتFreedom Scientific استفاده می کنند.

مزیت این برنامه در آن است که:

۱- بسیار قدرتمند است.

۲- نسخه کرک شده آن موجود میباشد.

و اما معایب این برنامه:

۱- از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند.البته می توان با وارد کردن تلفظ Finglish حروف فارسی در دیکشنری این برنامه به آن توانائی تلفظ حرف به حرف فارسی را به آن افزود.(من اولین بار توسط مهندس نصرالله رضائی - اصفهان با این روش آشنا شدم)

۲- پنجره Windows Logon را نمی خواند. (پنجره ای است که در ویندوز ایکس پی برای اتنخاب کاربر و وارد کردن رمز عبور در صورت که بیش از یک کاربر وجود داشته باشد یا تک کاربر موجود دارای رمز ورود باشد، ظاهر می شود)

برای رفع مشکل دوم من راه حل زیر را پیشنهاد می کنم:

۱- یکی از برنامه های http://www.dolphincomputeraccess.com را دریافت و نصب نمائید.

Hal برای کاربران نابینا

Lunar برای کاربران کم بینا

Supermova برای هر دو گروه کاربران نابینا و کم بینا

۲- برنامه را از طریق منوی استارت اجرا کرده سپس به منوی Speech برنامه مربوطه رفته گزینه Perferences را انتخاب نمائید.در کادر محاوره ای که ظاهر خواهد شد دکمه ی logon screen speech را با فشردن کلید space فعال کنید.

اکنون هنگامی که logoff می کنید یا وقتی ویندوز  تازه شروع به کار می کند (به طور کلی هر وقت در پنجره Windows logon باشید)از پشتیبانی صوتی و درشت نمائی این نرم افزار برخوردار خواهید بود.

کلید F8 برای درشت نمائی مثبت و کلید F9 برای درشت نمائی منفی به کار می رود .

 کلید TAB  برای مرور قسمت های مختلف پنجره به کار می رود.

لازم به ذکر است که در این صفحه احتمالا اکنون دو پنجره خواهیم داشت یکی Windows logon است و دیگری Supernova .

و اما بخش های مختلف پنجره Windows logon

الف- لیست کاربران: در این لیست نام کاربران تعریف شده برای کامپیوتر به ترتیب حروف الفبا نمایش داده شده است.

ب- دکمه فشاری logon user

پ- دکمه فشاری password hint

ت- دکمه فشاری Turn Off Computer

با کلید TAB می توانیم به قسمت های مختلف این صفحه برویم.البته اگر  روی دکمه های increase magnification یا reduce magnification قرار گرفته باشیم نیاز است کلید های Alt و TAB را فشار دهیم تا پنجره ی windows log on  به عنوان پنجره جاری قرار بگیرد.

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
سید محمود تقوی شهری 1385,08,29 ساعت 06:36 ب.ظ

البته خود جاز در بعضی از کامپیوتر ها این صفحه را به نیز خوبی میخواند مخصوصا نسخه ۷ جاز
اما تکنیک فوق در مواردی که چند کاربر برای ویندوز تعریف شده است و شما می خواهید که فقط در یوزر خاصی جاز به طور خودکار شروع به کار کند مفید است به این طریق که از روش فوق استفاده کرده و سپس جاز را فقط در استارت آپ یوزر ها مورد نظر قرار میدهیم
یا اگر میخواسته باشیم در صفحه انتخاب یوزر درشتنما برای کاربران کم بینا داشته باشیم

هادی 1387,10,16 ساعت 10:32 ب.ظ

سلام من خودم نابینا هستم و از jaws استفاده میکنم همینجور که میبینید من دارم فارسی مینویسم نمیدونم شما این رو میدونید یا نه. برنامه ی پارس آوا جاز رو فارسی میکنه و ما قادریم که متنای فارسی رو راحت بخونیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد